anitaivarsson

2011-12-21
17:43:41

Ankis recept på Prästagårdens vörtbröd

Hej!

Här kommer receptet på vörtbröden

Ankis recept

Prästagårdens vörtbröd 2 bröd

50gr blå jäst

100gr smör

33cl porter

33cl julmust

1dl mörk sirap

1msk salt

1msk kryddnejlikor

1.5msk ingefära

1.7lit rågsikt

1dl russin

pensling 1dl starkt kaffe 1msk flytande honung

1.smält smöret i en ganska så stor kastrull,blanda i porter,julmust,sirap,salt,nejlikor,ingefära och russin,låt det bli 37 grader.

Smula ner jästen i en degskål och häll lite av den ljumma blandningen i lös upp jästen och häll i resten.

Tillsätt det mesta av mjölet kör degen 10-15 min tills degen är blank och smidig och släpper lätt ifrån kanterna.

Låt degen jäsa i 45 min.

Koka lite svart kaffe och blanda i honung låt svalan.

2. Sätt ugnen på 225 grader lägg 2 bakplåtspapper på  plåten för att brödet  inte ska brännas i botten

Tag upp degen på mjölat bakbord.

Dela i två lika stora delar. Forma till två limpor, lägg på plåten och låt jäsa under bakduk i 30 min.

Pensla med kaffet, grädda först brödet i 10 min, sänk ugnstemperaturen till 200 grader, ställ in en stektermometer på 98 grader och stick in i den tjockaste delen av brödet.

Täck brödet med lite tjockare folie annars bränns det.

Grädda tills 98 grader uppnåtts ca 25 min, pensla bröden med kaffet igen.

Skymningsbild med solnedgång i skogen.

 

 

 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: